dinsdag 25 november 2008

ding 9

Het doorlopen van deze cursus geeft me hetzelfde gevoel, als ik had tijdens mijn begindagen op internet. Het nodigt uit tot eindeloos verkennen van nieuw terrein. Het kost wel veel tijd om alles te proberen, maar het enthousiasme groeit. Ik volgde al een tijdlang een aantal blogs, maar het kwam nog niet eerder bij me op om er zelf ook eentje op te zetten.
Ik zie het niet zitten om voor privé doeleinden een weblog aan te houden, maar zie voor de bibliotheek wel mogelijkheden. Er is al een vakreferentenblog, waaraan ik na deze cursus graag mijn bijdrage wil gaan leveren. Het zou natuurlijk het mooiste zijn als we onze klanten aan het bloggen zouden kunnen krijgen, of via een blog in dialoog met de klanten van de ZB zouden kunnen treden, zo'n dialoog bestaat natuurlijk al, bijvoorbeeld bij een Aladin-chat, maar in blogvorm wordt het meer openbaar. Een kennis van me opperde dat het leuk zou zijn als de ZB het mogelijk kon maken om mensen met een specifieke interesse (in haar geval: Afrikaanse kunst) met elkaar in contact te brengen, misschien biedt web 2.0 hierin uitkomst?

3 opmerkingen:

Alinda Mastenbroek zei

Hoi Anne-Marie,

Mooi stukje. Er zijn inderdaad veel mogelijkheden voor ons om als bibliotheek de klant nog beter te bereiken. In dialoog gaan met de klant hoort daar zeker bij. Voor het laatste idee biedt web2.0 zeker mogelijkheden. Een wiki bijvoorbeeld waarmee mensen hun interesses kunnen delen. (ding 11 en 12)

groet,
Alinda

Manu's Blog zei

Annemarie,

De bibliotheek zou daar een rol in kunnen spelen, maar op het internet zijn er al verschillende groepen en/of platforms die zich bezig houden met Afrikaanse kunst. En dan heb je wereldwijd contact i.p.v. misschien een klein groepje geïnteresseerden in Middelburg en omgeving. Zie bijvoorbeeld bij Yahoo Groups: African_Arts · African Art & Culture. Description
The African Art & Culture discussion group provides an open forum for sharing ideas, insights, questions and announcements regarding a broad range of African creative expressions from historical works originating within and among “traditional” cultures on the African continent to more recent and contemporary ‘tradition-based” objects and performances from Africa and throughout the increasingly global African cultural Diaspora.

Exploring traditional African cultural and aesthetic forms AND modern tradition-based works ....
ETC. Zoek maar eens bij Yahoo Groups of Ning op African Art.

Manu

Anne-Marie zei

Alinda, inderdaad zo'n wiki zou een goed idee kunnen zijn.
Manu, wat een rijkdom aan informatie heeft internet toch te bieden. Ik zal deze informatie aan haar doormailen. Het is haar echter voornamelijk te doen om een klein groepje gelijkgestemden te vormen, om af en toe gezellig mee bijeen te komen, en misschien iets mee te organiseren: lezingen, excursies e.d.